mandag 10. desember 2007

gives me the creeps


" - Tusen takk, sa jeg.
Fred sukket dypt og jeg var redd for at han skulle bli forbanna igjen. Jeg kunne bitt av meg hele tungen og svelget den. Men i stedet la han armen rundt meg, mens han skviste den siste dråpen fra saftposen ned i rennesteinen. 
- Husker du hva jeg spurte deg om i går? 
spør han. Jeg nikker fort og tør nesten ikke å puste. 
- Nei, hvisker jeg. 
- Nei? Husker du det ikke? 
Jeg husker det. Men jeg vil ikke huske det. Og jeg klarer ikke å glemme det. Jeg skulle heller ønske at Fred ikke hadde begynt å snakke igjen likevel.
- Nei, Fred.
- Skal jeg spørre en gang til?
- Ja, hvisker jeg.
Og Fred smiler. Han er ikke forbanna, ikke når han smiler sånn.
- Skal jeg drepe faren din for deg, Barnum?
spør han.
Jeg heter Barnum. "

- Lars Saabye Christensen

Ingen kommentarer: